توضیحات تکمیلی

دلار و یورو و پوند، شما این سه ارز مسافرتی را نوک قله‌ کوه قاف هم ببرید، صراف‌های نوک قله‌ قاف ازتان قبول می‌کنند.

وقتی برای خرید ارز مسافرتی به بانک می‌روید بانک در ازای پولی که پرداخت می‌کنید یک حواله‌ی ارزی معادل ۳۰۰ دلار به شما می‌دهد. در فرودگاه وقتی از گیت رد شدید، می‌توانید با این برگه به شعبه‌ی بانک مستقر در فرودگاه بروید و ارزتان را تحویل بگیرید. حالا با هم ببینیم برای دریافت این ارز چه کار باید کرد و چه مدارکی لازم است.

اما پیش از هر چیز ببینیم که ارز مسافرتی چیست.

ارز مسافرتی چیست؟

بانک مرکزی به مسافرانی که قصد سفر به کشورهای خارجی (البته نه تمام کشورهای خارجی) را داشته باشند، مبلغی را به عنوان کمک هزینه سفر در نظر می‌گیرد. این مبلغ تنها یک بار در سال در اختیار این افراد قرار می‌گیرد. برای استفاده از ارز مسافرتی باید بلیط هواپیمای خود را بخرید و با در دست داشتن آن به یکی از بانک‌هایی که ارز مسافرتی ارائه می‌کنند مراجعه کنید و ارز خود را دریافت کنید.

داستان ارز مسافرتی در سال ۹۷

در تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۲۳ بانک مرکزی بخشنامه جدیدی را ابلاغ کرد که تصویر آن را را در همین بخش با شما به اشتراک گذاشتیم تا در ادامه نکات آن را با هم مرور کنیم.

سقف پرداخت ارز در سال‌های پیش ۱۰۰۰ دلار آمریکا بود. اما در قوانین ارز سال ۱۳۹۷ به یک سوم کاهش یافت. مسافران در سال ۹۷ می‌توانند تا سقف ۳۰۰ دلار ارز مسافرتی دریافت کنند. این عدد به ازای هر نفر پرداخت می‌شود. بنابراین اگر شما یک خانواده ۴ نفری باشید، سقف پرداخت ارزی ۱۲۰۰ دلار است.


برای دریافت ارز مسافرتی چه مدارکی لازم است؟

لطفا به این بخش به طور کامل دقت کنید تا بی‌جهت وقت خود را تلف نکنید و مجبور نباشید دوباره به بانک مراجعه کنید.

  1. اصل و تصویر گذرنامه‌ی جمهوری اسلامی ایران: گذرنامه شما حداقل از زمان سفر شما باید ۶ ماه اعتبار داشته باشد.
  2. اصل و کپی بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی: در صورتی که به صورت اینترنتی بلیط هواپیما را خریداری کردید، دقت کنید که کد رهگیری و اطلاعات شرکت صادرکننده بلیط، تاریخ و زمان خرید باید روی آن قید شده باشد.
  3. اصل کارت ملی
  4. اصل رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور: شما برای هر تردد و هر شخص باید جداگانه عوارض خروج از کشور را بپردازید.
  5. اصل و تصویر ویزا (اگر کشور مقصد ویزا لازم داشته باشد.)
  6. تکمیل فرم درخواست ارز در بانک یا به صورت الکترونیکی: حواستان باشد که این فرم را در نهایت دقت پر کنید و اشتباهات ناقص یا غلط نداشته باشد، چون به شدت برایتان دردسر و حتی گاهی پیگرد قانونی دارد.
  7. مبلغ ریالی معادل قیمت دلار مبادلاتی در آن روز: دقت کنید که علاوه بر این مبلغ ممکن است بانک‌ها مبلغی را هم برای فروش ارز به عنوان کارمزد دریافت کنند.
  8. تحویل رسید پرداخت وجه

چند نکته مهم در مورد ارز مسافرتی

دو نکته مهم در مورد ارز مسافرتی وجود دارد که حتما باید بدانید.

  نکته ۱: فرم درخواست ارز را در خود شعبه‌ بانک به شما می‌دهند و آن را پر می‌کنید. نرخ ارز مبادله‌ای هم مثل بازار آزاد هر روز تغییر می‌کند و حواله‌ ارزی که بانک به شما می‌دهد، با نرخ روز ارز مباده‌ای حساب می‌شود. بنابراین اگر دیدید مثلا یکی از آشناهایتان هفته‌ی پیش از شما ارز را با نرخ دیگری گرفته تعجب نکنید، روال کار این‌طوری است.

  نکته ۲: هنگام خرید ارز مسافرتی برای سفرهای زیارتی باید نام شما در پرتال سازمان حج و زیارت قابل رویت باشد.

  نکته ۳: حضور شخص متقاضی ارز مسافرتی الزامی است. با این اوصاف اگر به تعداد اعضای خانواده (مثلا ۴ نفر) می‌خواهید ارز مسافرتی تیه کنید، تمام ۴ نفر خانواده باید حضور داشته باشند.

نکته ۴: اگر گذرنامه شما عوض شده یا المثنی گرفته‌اید، باید گذرنامه قبلی را به متصدی ارزی بانک ارائه دهید تا بررسی شود.

شرایط لازم برای دریافت ارز مسافرتی

  1. فروش ارز مخصوص مسافرانی است که قضد خروج از کشور را دارند و در فرودگاه‌های امام خمینی تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد ارائه می‌شود.
  2. اگر می‌خواهید ارز خود را در فرودگاه دریافت کنید، باید رسید مشتری یا رسید حواله را با خود همراه داشته باشید.
  3. شما فقط و فقط یک بار در طول سال می‌توانید از ارز مسافرتی استفاده کنید.

به چه کسانی ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد؟

ارز مسافرتی به ۴ دسته از افراد تعلق نمی‌گیرد:

  1. متقاضی حتما بالای ۱۲سال سن داشته باشد و به مسافران زیر ۱۲سال ارز مسافرتی داده نمی‌شود.
  2. ارز مسافرتی به ایرانیان مقیم خارج از کشور تعلق نمی‌گیرد.
  3. کسانی که گذرنامه خدمات و یا سیاسی دارند.
  4. ارز فقط به مسافران هوایی تعلق می‌گیرد و کسانی که زمینی یا از راه‌های دیگر سفر می‌کنند، مشمول پرداخت ارز مسافرتی نمی‌شوند.

از کدام بانک‌ها ارز مسافرتی بگیریم؟

در حال حاضر ارز مسافرتی در این پنج بانک عرضه می‌شود:

بانک ملت: حضوری، آنلاین

بانک تجارت: حضوری

بانک پارسیان: حضوری

بانک سامان: حضوری

بانک ملی ایران: حضوری

‌برای خرید حضوری باید مدارک لازم را بردارید و به یکی از شعبه‌های منتخب این سه‌ بانک بروید. برای خرید اینترنتی ارز از بانک ملت هم می‌توانید به درگاه اینترنتی بانک ملت بروید و ارزتان را به روش آنلاین بخرید.


ارز مسافرتی را در کدام فرودگاه‌ها می‌توانیم دریافت کنیم؟

شعبه‌های بانک ملی، سامان و ملت در فرودگاه امام‌خمینی حواله‌های سفری را قبول می‌کنند. بانک ملی تازگی‌ها در فرودگاه‌های اصفهان، اهواز، ساری، ارومیه و تبریز هم خدمات ارزی مسافران را ارائه می‌کند.


چه زمانی برای خرید ارز اقدام کنیم؟

حداکثر تا ۷ روز کاری قبل از سفر و تاریخ پرواز به بانک مراجعه کنید. یعنی از یک هفته قبل از روز سفر تا روز قبل یا حتی خود روز سفرتان فرصت دارید به بانک مراجعه کنید. شعب بانک‌های مربوط هم تا ساعت ۱۳:۳۰ حواله‌ ارز مسافرتی صادر می‌کنند.


آیا می‌شود شخص دیگری را به‌جای خودمان به بانک بفرستیم؟

خیر. برای دریافت حواله‌ی ارز مسافرتی حتما باید خودتان به همراه مدارک‌تان در بانک حضور داشته باشید و بانک حتی به بستگان نزدیک و درجه‌اول‌تان هم به‌جای شما حواله نمی‌دهد.

و در نهایت

هر سوال دیگری که در مورد ارز مسافرتی دارید، می‌توانید در کامنت‌ها از ما بپرسید و ما در اولین فرصت به شما جواب می‌دهیم.

نظرات کاربران
کاربر گرامی جهت ثبت نظر لطفا ابتدا واردشوید.